In Swedish...When I have the time....maybe.....

Du är besökare nr:  


Copyright © Kiwia

 

 

Reseberättelse
Aitik 2004
Aitik 2005

Maj månad 2004, då samlades ett 50-tal förväntansfulla killar och fyra(!) tjejer tillsammans i Nygrens Buss från Söderhamn med omnejd, för resan upp till Aitik. Att det var ca 90 mil att åka, var det ingen som kände nå´n vånda för.

De flesta var vana att ligga ute efter vägarna genom jobbet. Här fanns entrepenörer från Dellenbygdens och Råsjö Kross, Sprängarbeten i Söderhamn, Söderhamns Trailerkonsult, MELIJO Trp, Sundsvalls Följebil, Jakobssons Åkeri, Röröns Svets & Smide, Spett & Slägga i Svenstavik plus flera andra från privata entrepenör-firmor och åkerier.

I tidiga ottan äntrade vi så bussen som utgick från Söderhamn och plockade upp oss efter vägen. Sista påstigningen var i Örnsköldsvik.

Strax där efter så blev det lunch på Lenas i Nordmaling. Stopp gjordes för kaffe och middag senare på kvällen.
Vi var framme vid halv tio tiden på kvällen vid Quality Hotel i Gällivare. Vi delades upp i två grupper, inför morgondagen, innan sista ölen serverades och alla kröp till kojs.

Frukost... härlig frukost, ja hur mycket som helst fick våra magar att starta upp och även humöret steg.
Grupp 1 fick sovmorgon, jag tror inte jag ska berätta varför men det passade bäst att dela gruppen så... (ni kanske vet vad som kan hända när man reser tax-free?!)

Nåja, grupp 2 tog så transferbussen som Gällivare Taxi stod för. Ombord fanns så chauffören Uffe och guiden Micke.
De - kunde sina saker de....


 GRUPP 2

Uffe körde oss först till Gruvmuseet i Malmberget. Han berättade om hela bygden, historien om gruvsamhället och släppte sen av oss vid museeet. Här fick vi se ett fantastiskt bildspel om gruvdriften i Malmberget, utställningar och vi blev överraskat imponerade. Här fanns hur mycket som helst att se.

Klicka för större bild!
Gruvmuseet

Färden fortsatte sen framåt …nej!…nedåt blev det ju. Tusen meter! På slingriga vägar ner i tunneln.
Här finns 34 mil väg varav 18 är asfalterade. Egna verkstäder, kontor och restaurang finns där. Vi fick en guidning av Micke här nere som berättade om gruvbrytning under jord. Att se dessa stora semitrailers som körde fram gråberg till mastodontkrossarna var mäktigt! Dom var respektingivande. Intressant är sammanfattningen av den här upplevelsen under jord. Hit kommer man bara med guidade turer.

Tillbaka till hotellet för lunch och ….. SEN kom dom verkliga grejerna !

Upp till LKAB dagbrottet och sen ner till botten …. över 400 m ! Storleken på dagbrottet är i längd ca 3 km och bredden drygt 1 km. Häpnadsväckande.

Klicka för större bild!
Dagbrottet

Här kom maskinerna!


P&H 4100 - Längd: 13,8 m, bredd: 11,8 m, höjd: 19,2 m, vikt: 1 300 ton, skopvol: 46 kbm.


Truck, Cat 793 - Längd: 12.9 m bredd: 7,4 m, höjd: 6,4 m, vikt: 145 ton, flakvol: 130 kbm

Här hoppade Anna, Mikaela och Rickard upp och fick åka med en last- och lossningsvända. Jag kan lova er att det var en höjdare! I alla bemärkelser. Vi höll inte på att få dom därifrån. Ja det var imponerande.
När vi kom tillbaka till hotellet och ätit vår trevliga middag så fortsatte samvaron i hotellets pub. Överallt hördes röster om vilken kanondag det varit.


Lördagen hade vikts till en liten utflykt till Kiruna. Även om det flög snö i luften så var alla varma inombords. Sån trevlig stämning på bussen hade varken chaufför eller reseledare varit med om någon gång. Vi åt lunchen däruppe, hade planerat det i Jukkasjärvi men där var det tyvärr inte öppet för säsongen. Så på eftermiddagen var vi tillbaka vid hotellet. Glada, nyduschade och mycket nöjda samlades vi till festmiddag i restaurangen.

Och här kom, citat Per Gessle:… alla känslorna på en å samma gång!


Truck ------

Ja det här var imponerande. När vi kom tillbaka till hotellet och ätit vår trevliga middag så kom … alla känslorna på en å samma gång!

Vi ville tillbaka!!

Sagt o gjort. Vi chartra en taxibuss. Stuva in oss och drog upp till Aitik igen. Repris på det vi sett under dagen men i midnattsol. Det Ni!

Här kom så det vi väntat på tidigare under dagen men inte fick se...


Cat 994

Alltså att se detta ”vidunder” var en kick! Några av oss fick möjligheten att få en provtur.

Ja vad säger man ….? Att det var värt körsträckan och all väntan innan resan blev av? Ja, absolut! Jag kan lova att det var lika trevligt under hemresan som under ditresan.

Några citat från nöjda munnar som hördes under vägen hem:

” – det här var förbanne mig det bästa jag någonsin varit med om!”
” – alltså, den som skulle försökt stoppa mig att få uppleva det här, hade det varit synd om idag”
” – vilka djä ….a maskiner! Trodde aldrig man skulle få uppleva det här, tack Sten för att du bjöd me´ oss! (här kom det en kram!)
- tur att det är ljust dygnet runt här uppe, för då kan man ju vara i dagbrottet alla djä…la timmar å missar ingenting, häftigt!

Jag vill här tacka min hustru Karin som ordnat och planerat hela resan med bokningar av buss, hotell, mat- och kaffepauser samt dom guidade turerna genom Gällivare Taxi uppe i Aitik och LKAB. Hon var för övrigt en av ”tjejerna” som var med. Inte bara som min fru utan också som guide och reseledare för oss andra.

Också ett varmt tack till vår gode vän Christer Sahlin, Söderhamns Trailerkonsult, som genom alla sina kontakter har spridit informationen om resan så att vi fick ihop full buss så snabbt och därmed kunde genomföra resan som planerat.

Om Du vill uppleva en sån här resa så skicka en intresseanmälan via formuläret >> så fixar min hustru Karin en ny resa nästa år, om det blir tillräckligt många anmälningar.

Läs även reseberättelsen 2005!


 

 

Lingrävare - En del av vårt kulturarv!
Lasse Hedman
Ulfsta 2127
820 40 Järvsö
Telefon:+46 (0) 651-412 28
lasse@veteranmaskiner.se

Håkan Bruhn - Tips på "Efterlysning" Maskinen med gengasaggregatet. 2004-01-10
Peter Hummel, Australien 2004-12-11
Rune Karlsson bidrar med lite bildhistorik 2004-11-28
Anekdoter

 

 

 

 

 

 

 

 

Lasses Gästbok